30/06/2013 ע"י tamar

ויזות הגירה לבני זוג מאותו מין – מהיום זה בהחלט אפשרי!

מאת עו"ד תמר קלרפלד 30/06/2013

בתאריך 26/06/2013 פורסמה החלטת בית המשפט העליון בארצות הברית הקובעת כי סעיף בחוק הפדרלי Defense of Marriage Act – DOMA, המפרש את מוסד הנישואין כברית בין הטרוסקסואלים בלבד הינו בלתי חוקי וכי מדינות ארה"ב אינן יכולות למנוע זכויות פדרליות מאזרחים הנשואים עפ"י חוק במדינות אחרות בארצות הברית המכירים בנשואים אלה.

החלטת בית המשפט העליון גם סללה את הדרך להחלטות בעניין הגירת בני זוג מאותו המין של אזרחי ארצות הברית.

חוק DOMA שנחתם בשנת 1996 ע"י הנשיא קלינטון ושפירש נישואים כברית בין הטרוסקסואלים, היה שנוי במחלוקת במדינת רבות מאז חקיקתו. בשנת 2011 הנשיא אובמה קבע כי החוק אינו חוקתי אך אמר שהוא לא יתערב ביישומו אולם המדינה לא תגן על החוק בבית המשפט.

ההחלטה ההיסטורית בעליון מתקנת עיוות רב השנים הקיים בדיני הגירה בארצות הברית וקובעת כי אזרחי ארה"ב הנשואים לבני זוג זרים מאותו המין יכולים להגיש בקשות למתן מעמד (גרין קארד) לבני זוגם אם הם מתיישבים באחת המדינות בארה"ב המכירות בנישואין בין בני זוג מאותו מין.

עד לאותו יום, בני זוג מאותו מין הנשואים גם עפ"י דין, לא היו יכולים להגיש בקשות לוויזות הגירה עבור בני זוגם. כמו כן, בני זוג נשואים באופן חוקי לא יכלו להגיש בקשה למתן ויזה ארעית לנלווים מאותה הסיבה – אין זה ברור אם החלטת העליון ישליך גם במקרים אלה.

כבר יומיים אחר החלטת בית המשפט העליון בארה"ב, רשויות ההגירה החלו ליישם את ההחלטה ואישרו ויזת הגירה לבן זוג של אזרח ארה"ב.

על אף פי החלטת בית המשפט העליון משליך על חוקי הגירה פדרליים כאמור, ככל הנראה בני זוג מאותו מין ייאלצו להעתיק את מגורים לאותן המדינות בארה"ב המכירות בנישואים אלה כדי לזכות בזכות הפדרלית בהתאם . אולם, יצוין כי ספק אם לאחר מתן הגרין קארד הקבוע, ניתן יהיה לכפות על בני הזוג את מקום המגורים בהמשך.

להלן רשימת מדינות ארה"ב בהן בני זוג מאותו מין יכולים להתחתן או יוכלו להתחתן כבר בחודשים הקרובים:

Massachusetts
California
Connecticut
Iowa
Vermont
New Hampshire
New York
Maine
Maryland
Washington
Rhode Island
Delaware
Minnesota

למידע נוסף אודות ויזות הגירה ו/או ויזות על בסיס משפחה, ויזות אירוסין ונישואין

לקבלת יעוץ בנושא צור קשר